Autor: Cristi Lazar

În Episodul 1 am vorbit despre Computerul-Creier și Sistemul-de-operare-Minte și relația dintre ele. Am folosit analogia cu computerul pentru că este ușor de înțeles în zilele noastre pentru majoritatea dintre noi.

Astăzi vom vorbi despre programe-tipar și obiceiuri.

Probabil am auzit cu toții zicala care spune că „ești suma obiceiurilor tale”. Ce sunt obiceiurile?

Obiceiurile sunt programe dominante aflate în subconștient. Sunt programe automate care rulează și ghidează gândirea, vorbirea, acțiunile și reacțiile omului. Emoțiile se generează tot ca urmare a acestor programe dominante. Suntem cu toții suma obiceiurilor noastre.

Specialiștii afirmă că 90%, poate chiar 95%, din ceea ce gândim, vorbim, facem și simțim zilnic este AUTOMAT! Vă dați seama? 95%…!!!

O capcană în care cădem, unii mai des, alții uneori, este aceea de „a da vina”, de „a nu ne asuma”, de „a nega”. Este un model de gândire automat, creat pe baza unor programe-tipar care s-au instalat cu trecerea timpului prin convingerea că „ceea ce ni se întâmplă” este important. Și este important, într-adevăr, ceea ce ni se întâmplă. Doar de aceea am ajuns să discutăm despre asta… Dar, nu este cel mai important!

Specialiștii au constatat că „ceea ce ni se întâmplă” reprezintă aproximativ 95% din ceea ce trăim și experimentăm. Noi credem că ni se întâmplă și nu putem influența ceea ce ni se întâmplă. Este parțial adevărat, în opinia noastră.

Restul de 5% reprezintă „reacția noastră la ceea ce ni se întâmplă”, adică felul cum gândim, cum acționăm, cum vorbim, cum simțim etc. față de tot ce „ni se întâmplă”.

Unde credeți că putem influența viața noastră? În care dintre cele două segmente ar trebui să lucrăm pentru a schimba? Sperăm că ați răspuns „în cel de 5%”! Așa ar trebui să răspundem și acesta este răspunsul corect.

5% din „tot ce se întâmplă” este ceea ce putem schimba noi și asta este ceea ce ține de noi. Reacția noastră la ceea ce ni se întâmplă va crea și va întări rădăcina unui program-tipar care va influența pe viitor ceea ce ni se va întâmpla. Ufff… este mai dificil de explicat decât este de realizat…

Să încercăm un exemplu. Te afli într-o situație obișnuită, să zicem la serviciu în compania câtorva colegi și colege, unde se discută despre un coleg care nu este de față. Se bârfește, pe românește. Colegii discută aprins și îți cer la un moment dat și ție să îți spui părerea. Aici intră în acțiune programul-tipar. Să faci ceea ce ai mai făcut, adică să participi la bârfa colectivă sau să iei atitudine, să-ți asumi o reacție diferită de programul automat și să-l schimbi?

Programul-tipar va genera în mintea ta gânduri precum: „mă fac de râs”, „dacă îi iau apărarea, mă vor bârfi și pe mine”, „mi-i transform în dușmani”, „vor avea o părere ciudată despre mine”, „voi cădea în dizgrație” etc. Gândurile acestea vor duce imediat la acțiunea de a rămâne în grup și a te „conforma” situației. Vei acționa în direcția a ceea ce ți s-a întâmplat și vei întări programul-tipar. De genul… „m-am nimerit acolo, ce puteam să fac?”

Să analizăm și varianta de schimbare prin activarea celor 5% care îți stau în putere. Realizezi că „ți se întâmplă” să te afli intr-un grup cu o atitudine și activitate nepotrivită. Iei măsuri mentale și te opui programului-tipar, gândind că nu îți este benefic să faci parte din acel grup legat de această situație. Decizi să nu stai în grupul care se ocupă cu bârfa și hotărăști să pleci dintre ei pentru a nu asista la bârfă. Acesta este momentul în care trebuie să înfrângi programul-tipar. Programul-tipar te îndeamnă la un obicei. Obiceiul este de „a sta în banca ta” care se traduce prin a fi în asentiment, de a aparține grupului, de a avea o anumită imagine în ochii altora, de a nu fi diferit, de a nu fi altfel.

Dacă vrei să schimbi cu adevărat, adică să folosești cei 5%, atunci fă și mai mult: spune-le colegilor tăi că nu este corect față de colegul lor să-l bârfească, spune-le că nu este frumos așa ceva și atrage-le atenția că tu nu vrei să stai cu ei dacă vor continua acest subiect! Eeee… E diferit, așa e?

Ce se va întâmpla mai departe? Schimbarea pe care ai făcut-o va determina un alt tip de reacție a colegilor. Fie te vor exclude, fie te vor admira și poate te vor urma. Asta nu o poți controla pentru că face parte din cei 95% „care ți se întâmplă”.

Mai departe vei putea să creezi un nou program-tipar care să conducă la obiceiul (sănătos) de a nu te asocia cu astfel de oameni și activități. De câte ori te vei afla în situații similare, vei întoarce frumos spatele și vei ieși din grup. Cu timpul, grupul va schimba subiectul dacă te va avea în preajmă. Și asta doar pentru că ți-ai folosit cei 5% cu care poți să faci ceva…

Ce alte obiceiuri putem schimba? Orice obicei se poate schimba pe baza identificării programului-tipar care îl conduce. Privitul fără rost la TV, pierdutul de timp la calculator fără folos, fumatul, mâncatul, leneveala, rosul unghiilor, reacția automată la un anumit stimul/ persoană și tot felul de situații care pot genera stres. Orice program-tipar și orice obicei poate fi schimbat.

Întregul proces duce la o creștere puternică a stimei de sine. Un nou obicei se va instala de acum și anume acela de a te respecta pe tine.

La cursul Metoda Silva învățăm să depistăm aceste programe-tipar și să le schimbăm după cum ne dorim. Cel mai important este să ne dorim să schimbăm. Învățăm să devenim conștienți de ele și apoi, prin tehnici specifice, le înlocuim cu alte programe-tipar benefice nouă. Și în acest caz, practica susținută desăvârșește procesul.

Una din tehnicile cele mai puternice ale cursului Metoda Silva este „Curățenia mentală”. O alta este „Frazele benefice”. „Controlul obișnuințelor” este o altă tehnică puternică. Toate acestea și multe altele le vom învăța la cursul Metoda Silva.

Sperăm că a fost interesant și de folos acest articol și că vă bate deja gândul să vă reprogramați viața cu ajutorul cursului Metoda Silva.